تبلیغات
خبرهای روز - مطالب هفته سوم تیر 1390

پرستویی: سینمای دفاع مقدس دغدغه مسئولان نیست
بازیگر فیلم سینمایی "سیزده 59" با اشاره به تعلق خاطر مردم به قهرمانان جنگ، بی‌توجهی مدیران سینمایی و مسئولان به تولید و اکران فیلم‌های دفاع مقدس را عامل کم شدن تولید فیلم‌های باارزش در این زمینه دانست.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ فیلم سینمایی "سیزده 59" روایتی است از روزگار تلخ یک قهرمان روزهای جنگ، سرداری که پس از 30 سال از کما خارج می‌شود و شاهد تغییر دنیایی است که با او غریبه است. پرویز پرستویی نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند، این بازیگر در یکی از بهترین بازی‌های کارنامه سینمایی‌اش این بار در قالبی تازه سیمای قهرمانان روزهای دفاع مقدس را جان داده است.

"سیزده 59" عنوان چهارمین فیلم سامان سامان سالور است که این روزها بر پرده سینماها است. این فیلم به دلیل محدود بودن سینماهایی که در اختیار داشت در هفته اول با فروش خوب روبرو نشد. اما از 15 تیر ماه به تعداد سالن‌های نمایش آن اضافه شده است و می‌توان پیش‌بینی کرد فیلم در جذب مخاطب موفق باشد.

در بخش اول نشست نقد و بررسی "سیزده 59" در خبرگزاری مهر که با حضور پرویز پرستویی، جواد نوروزبیگی و دریا آشوری برگزار شد، درباره شرایط اکران "سیزده 59" و مهجور ماندن سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر صحبت شد.

* خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: گویا به تعداد سالن‌های سینمای نمایش دهنده "سیزده 59" اضافه شده است و این می‌تواند به اکران موفق فیلم کمک کند. چه شرایطی باعث شد هفته اول شما با سینماهای محدودی در تهران برای اکران عمومی فیلم "سیزده 59" روبرو شوید؟

- جواد نوروز بیگی تهیه‌کننده "سیزده 59": هنوز ترکش‌هایی وجود دارد و شیطنت‌هایی درباره اکران این فیلم انجام می‌شود.  کسانی که اخبار کمی وارونه راجع به این فیلم ارائه می کنند، قطعاً این فیلم را ندیده‌اند. اگر به دیدن این فیلم رفته بودند احساس مسئولیت می‌کردند.

تعداد سالن‌های نمایش دهنده "سیزده 59" از 15 تیرماه  به 21 سینما رسیده است. امیدواریم در آینده از سینما فرهنگ هم استفاده کنیم. جا دارد این فیلم در سینما فرهنگ دیده شود. این اثر می‌تواند مخاطبان خوبی در سینما داشته باشد. امیدوارم این فیلم با موقعیت‌هایی که سینما فرهنگ دارد بتواند مخاطب بیشتری را جذب کند. ما هنوز نتوانستیم از این سینما استفاده کنیم، نمی‌دانم چرا.

به هر دلیل از امروز به دلیل پراکندگی که سینماهای ما دارد قطعاً در وضعیت مطلوبی قرار می‌گیریم. اعتقاد من این است مبنای فروش این فیلم را از این هفته باید در نظر بگیریم. هفته پیش ما فقط هشت سینما داشتیم به غیر از سینمای استقلال و بهمن بقیه را نمی‌شود مبنای فروش قرار داد. در سینما آزادی هم نمایش تک سانس داشتیم.

*پس تا امروز در اکران از شما حمایتی نشده است؟

- نوروزبیگی: صادقانه می‌گویم هیچ ارگانی حتی شرکت پویامهر وابسته به شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز گسترش هم نتوانست ما را در اکران حمایت کند و فقط این فیلم با اعتبار آقای پرستویی توانست حمایت شود. ایشان مواد تبلیغی با کمی تخفیف برای ما در اختیار گرفتند.

سازمان‌هایی مثل سازمان صدا و سیما و شرکت‌هایی که تبلیغات میدانی انجام می‌دهند به خاطر موضوع فیلم و یا شخص آقای پرستویی از این فیلم حمایت تبلیغی کردند. امیدوارم هر چقدر جلو می‌رویم شرایط برای فیلم بهتر شود. من دوست دارم به تعدد آدم‌های روی زمین این فیلم را ببینند. اصلاً پول آن برای من اهمیت ندارد بلکه دلم می‌خواهد موضوع فیلم دیده شود. احساس می‌کنم شما خبرگزاری‌ها باید پوشش مناسبت‌تری روی فیلم دهید. برخی نشریات تخصصی نگاه جناحی دارند. با اخبار منتشر شده توسط سایت‌ها و خبرگزاری‌ها پوشش خبری آنها نیز بهتر از قبل خواهد شد.

* پیش‌َبینی شما این است که فروش در هفته‌های بعد بیشتر شود؟

نوروزبیگی: بله. مطمئن هستم شرایط به گونه‌ای می‌شود که زمان قانونی کف فروش ما پر شود و بتوانیم در هفته‌‌های دیگر هم اکران فیلم را ادامه دهیم.

* ما در سینمایی هستیم که داعیه ساخت فیلم ارزشی دارد اما ساخت فیلم دفاع مقدس مهجور مانده است. با توجه به تجربه‌ای که دارید و در فیلم‌های دفاع مقدس پیش از این بازی کردید، می دانید که متاسفانه این سینما به نوعی فراموش شده .فکر می‌کنید این موضوع به نگاه مسئولین برمی‌گردد یا مخاطب از این گونه سینما دلزده شده‌. 

- پرویز پرستویی: ما به جایی رسیدیم که باید خودسانسوری نیز بکنیم و این خود سانسوری روی روح و روان ما تاثیر می‌گذارد. سعی می‌‌کنم صبوری به خرج بدهم. من اولین کارم را در ژانر دفاع مقدس سال 62 شروع کردم. دقیقاً زمانی بود که در دل جنگ بودیم.

مقوله‌ای به نام جنگ اتفاق افتاد که بعدها به نام دفاع مقدس نام گرفت. در آن دوره ما از نوامیس، خاکمان و سرزمین‌مان دفاع کردیم. امروز روز جانباز است، اما نمی‌توانم روز جانباز را با تمام دل و وجود به جانبازان تبریک بگویم. دلگیرم از شرایطی که برای نمایش این فیلم به وجود آمده است. ارزش‌های واقعی از بین رفته و کمرنگ شده است.

من در فیلم‌های دفاع مقدس متعددی کار کردم. ولی در "سیزده 59" از ابتدای فیلم تا امروز که در حال اکران است در جریان آن بوده و هستم. ما برای این فیلم همه با دلمان کار کردیم. در تمام دنیا برای قهرمانان جنگ ارزش قائل‌ هستند. حتی اگر یک قدم برداشتی برای آزادی کشور و سرزمینت جامعه به تو احترام می‌گذارد. مردم ما هم این را می‌فهمند و از دیدن فیلم جنگی خسته نمی‌شوند.

در سال‌های اخیر در حوزه دفاع مقدس چند فیلم تولید شده.  به قول دوستان فیلم بفروش دفاع مقدس داشته‌ایم؟ من فیلم "لیلی با من است" را در کارنامه دارم که فیلم شریفی است، نه به خاطر اینکه من در آن بازی کردم، به خاطر کارگردان و موضوعش. نگاه به کارهایی که دارد ساخته می‌شود نباید بکنیم. الان کسی دل و دماغ نگاه کردن به فیلم‌های دفاع مقدس را ندارد. حتی مسئولین ما چنین نگاهی دارند. دیگر از مردم چه توقیعی می شود داشت.

هفته گذشته با خانواده جانبازان به دیدن فیلم نشستیم که مورد استقبال قرار گرفت. در خارج از ایران کدام فیلم دفاع مقدس تاکنون به اندازه "سیزده 59" مورد توجه قرار گرفته است؟ گروه‌ ما که خستگی‌اش با اکران این فیلم در کلن المان در آمد. پس فیلم دغاع مقدس می‌تواند با مخاطب خارجی هم ارتباط برقرار کند.به صراحت می گویم دولت ما هم مسئله‌اش سینمای دفاع مقدس نیست.

*شما به عنوان بازیگر و سرمایه‌گذار از شرایط اکران فیلم راضی هستید؟ 

- پرستویی: برای من از چهارشنبه گذشته اکران فیلم ملاک است. با 20 تا 21 سینما اکران فیلم آغاز شد. چرا باید فکر کنیم با توجه به حال و روحیه که مردم دارند فیلم کمدی که به زور مخاطب را می‌خنداند جواب می‌دهد. چرا یک فیلم ملودرام نتواند  در این شرایط تاثیر بگذارد؟ "سیزده 59" می‌تواند روی بیننده تاثیر بگذارد اگر در شرایط درست اکران و دیده شود.

در سال‌های اخیر فیلم دفاع مقدس نداشته‌ایم. امسال چند فیلم دفاع مقدس تولید شده؟ برای جشنواره سال آینده چقدر به فکر تولید این گونه آثار هستیم؟ چند ماه از سال جدید می‌گذرد اما در این حوزه چقدر تولید داشته‌ایم؟ دولت باید سرمایه‌گذاری در این زمینه سرمایه‌گذاری کند؟

* ساخت فیلم دفاع مقدس کار سختی است، به امکانات زیاد نیاز دارد و به حمایت‌های دولتی. بخش خصوصی نمی‌تواند در این زمینه به تنهایی کار کند.

- پرستویی: درباره همین فیلم به خصوص سه هفته اول نمایش عمومی جفا شد. من از دولت انتقاد ندارم، از صنف خودم از شورای صنفی انتقاد دارم. ما یاد بگیریم صداقت در گفتارمان داشته باشیم. به من گفته‌اند در این جامعه می‌توانید انتقاد کنید. من در ابتدا از دولت انتقاد ندارم به صنوف خودم نقد دارم.

از شورای صنفی که واقعیاتی که در آن جلسات می‌گذرد را به طور کامل به گوشمان نمی‌رساند. در صورتی که توقع داریم آن را رسانه‌ای کنند و به مردم بگویند. مگر در انتخابات‌ در مناظره‌ها همه چیز را به مردم نمی‌گوییم. چرا حالا هر چیز را به مردم نمی‌گوییم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

سامان سالور فیلم دفاع مقدس ساخته، این یک اتفاق بزرگ است که جوان نسل سومی که می‌توانست سودای دیگری داشته باشد فیلم دفاع مقدس می‌سازد. اما اینگونه با وی برخورد می‌شود. این تخلفاتی که انجام می‌شود البته به اسم فیلم کاری ندارم هر فیلم دیگری که بود وقتی تخلف صورت می‌گیرد باید صداقت کلام و گفتار در قلم بیان شود.

ما اگر یکدستی در خودمان در صداقت گفتار و کلام داشته باشیم مسئول‌مان ناچار است به این موضوع تن دهد. وقتی قانونی را وضع می‌کنیم مگر می‌توانیم ضدقانون عمل بکنیم، همه ما این قانون را پذیرفتیم. شاید هر روز در مجلس تبصره‌های جدید بیاید، حجت نیز این قانونی که وضع شده است.

این فیلم می‌توانست دوهفته زودتر اکران شود که نشد، یک روزنامه رسمی داریم که تنها روزنامه سینمایی است. متوجه نمی‌شوم چرا فقط دو روز است که اشتباه فقط در مورد این فیلم می‌شود و ارقام فروش آن درست منعکس نمی‌شود. تهمت نمی‌زنم اما اشتباههایی که درباره این فیلم در آن روزنامه اتفاق می‌افتد برایم عجیب است.

می‌توانیم اصلاً فیلم دفاع مقدس نسازیم اما نباید فراموش کنیم که این آدم‌ها حضور داشتند، این آدم‌ها وجود دارند، ما از نفس گرم این آدم‌ها در آرامش نشسته باهم حرف می‌زنیم. در آن هشت سال خیلی اتفاق ناگوار بیاقتد وهیچکدام ما در حال حاضر اینجا حضور نداشتیم.

ساخت "سیزده 59" قدردانی از این آدم‌ها است. درباره آنها فیلم نسازیم، تئاتر یا سریال نسازیم فقط آنها را یادمان نرود. کمی از خارجی‌ها یاد بگیریم از غرب‌زده‌ها یاد بگیریم که آنها را محکوم می‌کنیم که احساس انسانیت فقط در وجود ماست که البته هست ولی چرا ما باید آنها را فراموش کنیم.

چرا من باید بروم در شانزه لیزه در آن دنیای رنگی که آدم‌ها در آن تردد می‌کنند در آن میدان همه دارند زندگی خود را می‌کنند ولی آنجا دور میدان تمام سربازها ایستادند دور میدان باکلاه نظامی و شاخه گل از سربازان گمنام خود یاد می‌‌کنند ما اینجا سربازهایمان یادمان می‌رود. 

* خانم دریا آشوری شما متعلق به نسل دیگری هستید که جنگ را از نزدیک لمس نکرده، شاید فقط به واسطه جنگ آن هم در دوران کودکی خاطرات کمی به یادتان مانده باشد. به عنوان نماینده این نسل چه ذهنیتی دارد؟ این بی‌توجهی به قهرمان‌های جنگ را ناشی از چه می‌دانید؟

- دریا آشوری:من وقتی از آسانسور ساختمان بالا می‌آمدم فکر می‌کردم امروز روز جانباز است، واقعاً از ته دل به همه جانبازان این روز را تبریک می‌گویم. به جانبازهایی که به دلیل شرایط نمی‌توانند به خانه مادرشان بروند. به خاطر شرایط و امکاناتی که ندارد و برای آنها به وجود نمی‌آورند. امروز که در آسانسور بودم فکر می‌کردم خبرگزاری مهر دفتر بزرگی دارد، اما آیا با این آسانسور یک جانباز با ویلچر می‌تواند بیاید که مصاحبه کند.

جنگ خیلی وقت است تمام شده، ولی ما تعداد زیادی جانباز داریم، چون کشور جنگ‌زده‌ای هستیم. چه فکری به حال آنها کرده‌ایم؟ چه مکان‌هایی برای آنها ساخته شده چه معابری، چه اتوبوس‌هایی؟ چه امکاناتی به آنها داده شده که میان مردم بیایند؟ مردمی که دلسوز و عاطفی هستند اصلاً نمی‌‌شود به مردم خرده گرفت که چرا به دیدن چنین فیلم‌هایی نمی‌روند.

چقدر امکانات به جانبازان داده شده تا مردم آنها را از نزدیک ببینند. هر شخصی که دیده نشود فراموش می‌شود. بزرگترین ستاره‌های دنیا وقتی از آنها صحبت نمی‌شود فراموش می‌شوند. تعدادی از جانبازان امکانات مالی ندارند. نسل ما با اثرات بعد از جنگ روبرو است. ما با اینکه با جنگ روبرو نشدیم و بچه بودیم اما با اثرات جنگ بزرگ شدیم. کارگردان ما از نسل من است و از آدم‌های جنگ حرف می‌زند.

* شما با جانبازان در ارتباط هستید؟

- آشوری: من باران را می‌شناسم و درک می‌کنم، باران با یک پدر زندگی می‌کند که در سکوت است، اما شاید بعدها فیلمی ساخته شود که حالا باران دیگری با یک سید جلال دیگری که حالا جانبازی شده که دارد حرف می‌زند. معلوم نیست برای سید جلال قرار است چه اتفاقی بیافتد . من با این افراد غریبه نیستم. جانبازانی را می‌شناسم که کلیه‌هایش از کار افتاده، قلبش آب آورده و هزار عمل روی وی انجام شده، باران "سیزده 59" تازه درگیر می‌شود با پدری که جانباز است و معلوم نیست در آینده برای سید جلال چه اتفاقی می‌افتد.

فیلم‌ها از واقعیت‌ها گرفته می‌شود. تخیل نویسنده از دل واقعیت می‌آید. امیدوارم امکاناتی برای همه جانبازان در نظر بگیرند که آنها کمی به داخل مردم بیایند. می‌شود به بیمارستان‌ ساسان یا بقیه الله سر زد، به خدا خیلی نزدیک است. طورای نشود که آنها اعتماد خود را از دست بدهند. ما کشوری هستیم که در معرض خطر هستیم و همه کشورها برای ما نقشه می‌کشند ممکن است دوباره جنگ شود. بگذاریم مردم عاشقانه بروند از خاک خود دفاع کنند، تا من و شمایی که زن هستیم به راحتی اینجا کنار هم حرف بزنیم.

   


آخرین شماره هفته‌نامه 168 ساله انگلیس منتشر شد؛
رسوایی نشریه مردوخ كار را به تعطیلی كشاند

خبرگزاری فارس: هفته نامه "نیوز آو د ورلد " انگلیس به دلیل رسوایی شنود غیرقانونی مجبور شد امروز با انتشار آخرین شماره فعالیت خود را متوقف كند.


به گزارش فارس به نقل از رسانه‌های انگلیس، هفته نامه "نیوز آو د ورلد " كه از 168 سال پیش تا كنون منتشر می‌شد امروز مجبور شد با انتشار آخرین شماره خود به دلیل بر ملا شدن رسوایی‌های شنود غیرقانونی روزنامه نگاران آن فعالیت خود را متوقف كند.

این نشریه كه زیر مجموعه شركت "نیوز كورپوریشن " متعلق به "رابرت مردوخ " است از هفته گذشته به دلیل بر ملا شدن شنود غیرقانونی در كانون توجه رسانه‌های انگلیس و جهان قرار گرفت و امروز یكشنبه با تیتر بزرگ "مشتكریم و خدانگهدار " آخرین شماره خود را روی كیوسك مطبوعات به مخاطبان خود ارائه كرد.

پرتیراژترین هفته نامه انگلیس همچنین در آخرین شماره خود با اشاره به رسوایی شنود غیرقانونی با تیتری دیگر نوشت: "به همین سادگی، راه خود را گم كردیم. "

گروه رسانه‌ای "نیوز اینترنشنال " كه هفته نامه "نیوز آو د ورلد " متعلق به آن است هفتم جولای در اطلاعیه‌ای اعلام كرد این یكشنبه یعنی دهم جولای 2011 آخرین شماره نیوز آو د ورلد منتشر خواهد شد.

پلیس انگلیس چهارشنبه اعلام كرد كه به برخی از خانواده قربانیان حادثه بمب‌گذاری هفتم ژوئیه 2005 لندن خبر داده است كه تلفن‌های آنها احتمالا توسط كارآگاهان خصوصی استخدام شده توسط هفته نامه جنجالی "نیوز آو د وورلد " یا "اخبار جهان "، یكی از روزنامه‌های گروه رسانه‌ای "نیوز اینترنشنال " متعلق به "رابرت مردوخ " شنود شده بود.

پنجشنبه نیز رسانه‌های انگلیسی در گزارش‌های مختلفی اعلام كردند كه این شنود غیرقانونی برای خانواده‌های نظامیان انگلیسی كشته شده در عراق و افغانستان نیز توسط روزنامه مردوخ اتفاق افتاده است.

همچنین مشخص شد كه كارآگاهان خصوصی هفته نامه "اخبار جهان " موبایل میلی داولر، دختر دانش آموز نوجوانی را كه به قتل رسیده بود، شنود كرده بودند و پیام های تلفنی موبایل او را پاك كرده بودند كه این باعث شد تا خانواده این دختر گمان كنند كه فرزندشان زنده است.

اما "رابرت مردوخ " غول رسانه‌ای و مدیرعامل شركت نیوز كورپوریشن دیروز به لندن سفر كرد تا شخصا به بحران ناشی از شنود تلفنی توسط یكی از روزنامه‎های این شركت رسیدگی كند.

   


دیوان محاسبات فرانسه در انتقاد از اوضاع امنیتی:
خشونت در دوران ساركوزی افزایش قابل توجهی داشته است

خبرگزاری فارس: دیوان محاسبات فرانسه با انتشار گزارشی در انتقاد شدید از اوضاع امنیتی فرانسه در دوران "نیكلا ساركوزی " از افزایش قابل توجه خشونت در این دوران خبر داد.


به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوی "لوپوئن "، دیوان محاسبات فرانسه با انتشار گزارشی 250 صفحه‌ای در انتقاد از عملكرد ضعیف نیروهای امنیتی فرانسه از زمان انتصاب "نیكلا ساركوزی " به وزارت كشور فرانسه از سال 2002 تاكنون اعلام كرد: در مورد مسائل امنیتی این كشور ضمن اشاره به افزایش بی سابقه خشونتها تاكید كرد: طی تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته در 50 شهر فرانسه مشخص شد كه سیاست‌های امنیتی ساركوزی در فرانسه كاملا ناكارآمد بوده است.

بر اساس این گزارش، این تحقیق بر روی 80 هزار نفر شامل نیروهای امنیت عمومی (SP) نیروهای مستقر در خیابان‌ها، سربازان پلیس و ژاندارمری انجام شده است.

در این گزارش آمده است: در فاصله زمانی سال‌های 2002 تا 2010 دولت امكانات بودجه‌‌ای، فنی و انسانی زیادی را بمنظور تأمین امنیت در جامعه صرف كرده، اما نتایج حاصله از بعد آماری كاملا "برعكس و متناقض " بوده است. طبق گزارش‌های آماری، دولت فرانسه ادعا كرده كه طی این برهه زمانی خشونت علیه افراد كاهش یافته است و این در حالیست كه بالعكس و در واقعیت طی این مدت خشونت علیه اشخاص به میزان قابل توجهی افزایش یافته و سیاست‌های امنیتی نیكلا ساركوزی از سال 2002 تاكنون به هیچ وجه مؤثر نبوده است.

طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه، اغلب فرانسویان سیاست امنیتی رئیس‌جمهور كشورشان را ناكارآمد و غیرمؤثر ارزیابی می‌كنند و معتقدند كه سیاست امنیتی كه ساركوزی از سال 2002 تاكنون به عنوان وزیر كشور و رئیس‌جمهور در فرانسه اجرا كرده، نسبتا ناكارآمد و غیرمؤثر است و طرح‌هایی كه وی هر از چند گاه بمنظور جلوگیری از ترویج ناامنی در فرانسه ارائه می‌دهد، تاكنون نتایج رضایت بخشی را در بر نداشته و نه تنها از میزان خشونت‌ها در این كشور كاسته نشده بلكه این پدیده روند رو به رشدی را نیز در پیش گرفته است.

   


ممنوعیت واگذاری زمین برای فعالیت صنعتی خارج از نواحی و شهرك‌های صنعتی

خبرگزاری فارس: با تصویب آیین‌نامه نصاب اراضی قابل واگذاری به فعالیت‌های مختلف در خارج از حریم شهرها و روستاها، هرگونه واگذاری زمین برای فعالیت‌های صنعتی خارج از نواحی و شهرك‌های صنعتی ممنوع شده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت جهاد كشاورزی به استناد اصل یكصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران « آیین‌نامه نصاب اراضی قابل واگذاری به فعالیت‌های مختلف در خارج از حریم شهرها و روستاها» به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه نصاب اراضی قابل واگذاری به فعالیت‌های مختلف در خارج از حریم شهرها و روستاها

ماده1ـ دستگاههای اجرایی در صدور جواز تأسیس و یا موافقت اصولی با رعایت قوانین مربوط موظف به رعایت مساحت‌های مندرج در جداول پیوست كه به مهر « پیوست‌ تصویب‌نامه هیئت وزیران» تأیید شده است و درج كدهای مربوط به آنها در جواز تأسیس یا موافقت اصولی می‌باشند.
تبصره1ـ مساحت‌های مندرج در جداول شامل فضای مسقف و غیرمسقف می‌باشد.
تبصره2ـ با توجه به شرایط توپوگرافی، عرصه مساحت‌های موضوع این ضوابط، با تأیید معاونت تخصصی دستگاه متولی صدور اجازه تأسیس و یا موافقت اصولی و مدیریت امور اراضی جهاد كشاورزی استانها، حداكثر تا پنج درصد قابل افزایش خواهد بود.
تبصره3ـ حداقل (25%) از كل مساحت‌های موضوع این ضوابط به فضای سبز اختصاص می‌یابد كه این میزان در صورت محدودیت منابع آب به تشخیص مراجع قانونی واگذاری اراضی ملی و دولتی قابل كاهش است.
ماده2ـ صدور جواز تأسیس و یا موافقت اصولی در خصوص مواردی كه در جداول پیوست پیش‌بینی نشده است (از جمله صنایع بزرگ و پالایشگاهها و تأسیسات زیربنایی) صرفاً با توافق دستگاه متولی صدور اجازه تأسیس و یا موافقت اصولی با وزارت جهاد كشاورزی امكان‌پذیر می‌باشد.
ماده3ـ هرگونه واگذاری زمین برای فعالیت‌های صنعتی خارج از نواحی و شهرك‌های صنعتی ممنوع است.
تبصره1ـ احداث تأسیسات فعالیت‌های مندرج در ردیف‌های (70 و 71) جداول پیوست در موارد خاص و اضطراری بنا به تشخیص وزارت جهاد كشاورزی در مجاورت قطب‌های كشاورزی بلامانع است.
تبصره2ـ در موارد خاص كه استقرار صنایع در شهرك‌ها و نواحی صنعتی امكان‌پذیر نباشد، میزان مساحت زمین مورد نیاز به پیشنهاد مرجع صدور جواز تأسیس یا موافقت اصولی در حد نصاب دو برابر سطح اشغال و یا سه و نیم برابر مساحت زیربنا به تصویب كمیسیون‌های موضوع مواد (2) و (21) دستورالعمل اصلاحی ضوابط واگذاری منابع ملی و دولتی برای طرحهای كشاورزی و غیركشاورزی موضوع ابلاغیه شماره 2626/020 مورخ 3/2/1387 وزارت جهاد كشاورزی می‌رسد.
ماده4ـ درج مساحت عرصه‌های ملی و دولتی موردنیاز برای تولید علوفه و خوراك دام از جوازهای تأسیس و موافقت‌های اصولی صادره توسط وزارت جهاد كشاورزی حذف و جوازهای تأسیس و موافقت‌های اصولی مربوط به تأسیسات، مستقل از تولید علوفه و خوراك دام صادر می‌شود.
ماده5 ـ دستگاههای صادركننده جواز تأسیس یا موافقت اصولی موظفند ضمن درج الزامات اجرای طرح از قبیل تعیین كاربری، تأمین آب، ضوابط زیست محیطی موضوع بند « الف» ماده (192) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389ـ ، اخذ پروانه ساختمانی و اتمام بنا در جواز صادره به عنوان ضوابط و تعهدات مجری طرح موارد زیر را در زمان درخواست صدور جواز تأسیس یا موافقت اصولی از متقاضی اخذ نمایند:
1ـ كروكی دقیق زمین با مختصات جغرافیایی محدوده موردنظر.
2ـ موافقت كارگروه تخصصی مسكن و شهرسازی استان‌ها برای اراضی واقع در خارج از محدوده و حریم شهرها قبل از موافقت و تصویب كمیسیون‌های واگذاری اراضی.
ماده6 ـ اجرای طرح‌ها براساس نقشة جانمایی فضاها (سایت پلان) و نقشه‌های تیپ ارایه شده از ناحیه دستگاه مربوط خواهد بود و هرگونه تغییر در محل اجرای طرح، منوط به تأیید دستگاه صادركننده جواز تأسیس یا موافقت اصولی، صرفاً در محدوده اراضی اختصاص یافته مجاز خواهد بود.
ماده7ـ هرگونه واگذاری اراضی برای ایجاد فعالیت‌های مندرج در ردیف‌های (77 تا 100) جداول موضوع این ضوابط منوط به تأیید اولیه كارگروههای مربوط در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و تعیین كاربری آن در كارگروه تخصصی مسكن و شهرسازی استان با رعایت مقررات مربوط می‌باشد.
ماده8ـ وزارت جهاد كشاورزی مكلف است واگذاری قطعات مختلف مساحتهای مندرج در جواز تأسیس یا موافقت اصولـی را بر اساس جداول زمانبندی اجـرای طرح كه به تأیید مرجع صادركننده جواز تأسیس یا موافقت اصولی می‌رسد، انجام دهد.
تبصره ـ نظارت دقیق بر مراحل پیشرفت فیزیكی اجرای طرح و تأیید هر مرحله از آن به منظور دریافت قطعه‌ بعدی از مساحت‌های یادشده بر عهده دستگاه صادركننده جواز تأسیس یا موافقت اصولی می‌باشد.
ماده9ـ به منظور جلوگیری از صدور بیش از حد نیاز موافقت اصولی یا جواز تأسیس، دستگاههای صادركننده جواز تأسیس یا موافقت اصولی موظفند بانك اطلاعاتی مربوط را تهیه و براساس آن با رعایت اصل تعادل عرضه و تقاضا نسبت به صدور مجوزهای مربوط اقدام نمایند.
ماده10ـ در مورد آن دسـته از طرح‌های خاص كه برای استقـرار در حریم شهرها در طرح تدقیـق تعاریف و مفاهیم كاربریهای شهری و تعـیین سرانه آنها مـوضـوع مصـوبه شمـاره 1797/310/300 مـورخ 26/2/1389 شـورای عـالی شهرسـازی و معـماری ایـران تعیین‌تكلـیف‌نشـده (از جمـله گردشـگری، میادین تیراندازی، اسب‌دوانی و فعالیتهای ورزشی هوایی) میزان اراضی موردنیاز و كاربری آنها با رعایـت قوانین و مقررات مـربوط به تصویب شـورای عالی شهـرسازی و معماری ایران می‌رسد.

   


گزارش میدانی فارس از عدم فرهنگ‌سازی پرداخت مالیات‌
چرا هنوز برخی فكر می‌كنند مالیات پول زور است؟

خبرگزاری فارس: رهایی از اقتصاد تك محصولی و اتكاء به مالیات به جای نفت آرمانی است كه سالهاست برای آن برنامه‌ریزی می‌شود، اما این آرمان تا كنون راه تحقق نپیموده است، شاید نه از این جهت كه اقتصاد ایران ظرفیت دستیابی به این هدف را ندارد، بلكه از آن رو كه اغلب ما ایرانی‌ها از مالیات دادن گریزانیم.


دولتهای بسیاری آمده‌اند و رفته‌اند و هر یك وعده داده‌اند كه با بهبود وضعیت دریافت مالیات‌ها، بودجه جاری كشور از درآمدهای نفتی بی‌نیاز خواهد شد، اما این وعده نیز در بهترین حالت بیش از 40 تا 50 درصد مجال تحقق نیافته است و شاید این وضعیت چندان هم بی‌راه نباشد.
در كتاب‌های درسی ما ایرانیان از مقطع ابتدایی گرفته تا پایان دبیرستان حتی یك صفحه به مالیات اختصاص ندارد و اساساً همه مردم نسبت به كاركردهای مالیات بی‌اطلاع هستند.
از سوی دیگر افرادی كه مالیات می‌پردازند كمتر از نحوه هزینه‌كرد پول‌های خود در جامعه و اثرات آن بر رفاه و بهبود امكانات جامعه مطلع می‌شوند و بر همین اساس نیز پرداخت مالیات را نوعی بی‌عدالتی در حق خود تلقی می‌كنند و كمتر كسی را می توان در جامعه ایران یافت كه از پرداخت مالیات خود راضی باشد، بماند نا‌كارآمدهای نظام مالیاتی كه مسوولان امر خود نیز به آن اذعان دارند و وعده داده‌اند در طرح تحول نظام بانكی به ساماندهی آن بپردازند.
طی سال‌های اخیر سازمان امور مالیاتی تلاش كرده است در جهت فرهنگ سازی مالیات گام‌هایی بردارد كه نمونه آن را در ساخت برنامه‌های تلویزیونی می‌توان مشاهده كرد، اما این برنامه‌ها نیز به دلیل سطحی نگری كمتر موفق و اثر گذار بوده و توانسته است نگرش‌ جامعه را نسبت به مالیات بهبود بخشد، نتیجه اینكه ما ایرانیان و اگر بخواهیم بی‌انصافی نكرده باشیم اغلب ما ایرانیان از مالیات دادن ناخشنود و فراری هستیم و تا جایی كه بتوانیم آن را نمی‌پردازیم.
بنا بر گزارش‌ها 41 درصد تولید ناخالص داخلی هنوز مالیات نمی‌پردازد و اساساً سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی از 7 درصد فراتر نمی‌رود رقمی كه در مقایسه با سایر كشور بسیار ناچیز است و قرار است تا پایان برنامه پنجم به در شرایط ایده‌آل به 10 درصد برسد.
اگر این روزها پای صحبت مردم بنشینید صحبت های مختلفی و گاه متناقضی در این مورد دارند. در این گزارش قصد داریم نظر مردم را در مورد قانون مالیات و نحوه اخذ آن را جویا شویم.
به همین منظور و در هفته مالیات به سراغ كسبه، كارمندان و سایر افراد كه با موضوع مالیات به نوعی مرتبط هستند می رویم و نظرات آنها را جویا می شویم.

* روش مالیات‌گیری در ایران اشتباه است

علی دانشجوی حسابداری نظر مساعدی نسبت به مالیات ندارد البته وی شاغل نیست و با مالیات سر و كاری ندارد اما نكته‌ای را عنوان می‌كند كه جالب به نظر می‌رسد.
علی می‌گوید: ما در كلاس حسابداری با استاد بحث می‌كردیم، پس از بحث و بررسی به این نتیجه رسیدیم كه روش مالیات‌‌گیری در ایران اشتباه است.
وی می‌افزاید: مالیات در ایران به صورت خارجی دریافت می‌شود یعنی اداره مالیات براساس یك برآورد از صنوف مالیات می‌‌گیرد و این برای همه یكسان است.
علی عنوان می‌كند: درصورتی كه كه بسیاری از شركت‌ها ممكن است دچار زیان و سود كم شده باشند اما مالیات آنها با سایر شركت‌هایی كه سود زیادی كرده‌اند برابر است.


* مالیات در ایران براساس مالیات نداری است

شنیدن نظر صنوف مختلف هم كه نقش اصلی در پرداخت مالیات دارند خالی از لطف نیست چراكه اگر این صنوف در این زمینه همكاری داشته باشند بسیاری از مشكلات مالیاتی حل خواهد شد.
به سراغ مغازه ساخت مهر و تابلوهای شركت‌های تجاری می‌رویم، سه نفر داخل مغازه هستند، یك جوان و دو نفر میانسال كه یكی در اتاق پایین روی مبل خوابیده است.
صحبت را با محمد، فرد میانسالی شروع می‌كنیم. او ظاهر موجهی دارد اما وقتی شروع به صحبت می‌كنیم دل پری دارد و بعضی اوقات بحث منحرف می‌شود.
خودش می‌گوید به همراه جوانی كه پشت كامپیوتر نشسته مغازه را می‌گرداند،از اوضاع اقتصادی كشور گله دارد، وقتی هم كه بحث مالیات را پیش می‌كشم انگار كه آتش به جانش زده باشی عصبانی می‌شود و می‌گوید: مالیات در ایران براساس مالیات نداری است.
او اضافه می‌كند: ما هر سال 700 هزار تومان مالیات می‌دهیم اما درآمد نداریم و اوضاع اقتصادی هر روز بدتر می‌شود و هر روز بر تعداد اصناف تولیدی و صنعتی كه تعطیل می‌شوند افزوده می‌شود.
او كه می‌گوید خودش شاگرد مغازه است اضافه می‌كند: به دلیل نبود مشتری، صاحب مغازه در حال استراحت است و دچار افسردگی شده است.
به گفته محمد، با این روش مالیات‌گیری فقط به قشر ضعیف فشار می‌آید چون مالیات‌ها براساس برآوردی كه خود اداره مالیات دارد، گرفته می‌شود.
از وی می‌پرسیم كه روش برآورد اداره مالیات چگونه است، در پاسخ بیان می‌كند: براساس منطقه و صنف مورد نظر، مالیات برآورد می‌شود و وقتی اعتراض می‌كنیم و می‌گویند كه دستورالعمل است.
محمد همچنین از بوروكراسی زیاد برای مالیات‌گیری انتقاد می‌كند و آن را یكی دیگر از مشكلات مالیات در كشور عنوان می‌كند.
به مغازه دیگری كه فعالیت عكاسی دارد می‌رویم، عكس‌های سیاه‌ و سفید از تهران قدیم ویترین آن تزئین كرده‌اند. داخل مغازه كه می‌رویم، ظاهری قدیمی دارد، اما صاحب مغازه مرد جوانی است.
وقتی با او مشغول صحبت می‌شویم خیلی از مالیات اطلاعی ندارد البته خودش می‌گوید كه مغازه را اجاره كرده اما آخرش هم نفهمیدیم كه شاگرد مغازه است یا صاحب آن.
وقتی از او در مورد مالیات سوال می‌كنیم با تعجب می‌گوید: اصلا ما به چه دلیل باید مالیات بدهیم؟ وقتی من كار می‌كنم و درآمدی كسب می‌كنم به چه دلیل باید بخشی از آن را به دولت بدهم.
بیشتر كه از او پرسیدم،عنوان می‌كند: خیلی از موضوع مالیات اطلاعی ندارم اما همین‌قدر می‌دانم كه نباید مالیات بدهم.


* افزایش 100 هزارتومانی مالیات به دلیل افزایش 200 هزارتومانی حقوق

پس از گفت و گو با این جوان به سراغ بانك می‌روم، بانك خلوت است، ترجیح می‌دهم با یكی از مسئولان شعبه صحبت كنم. معاون شعبه حاضر می‌شود كه با من در مورد مالیات صحبت كند.
او یادآور می‌شود: هر ماه 10 درصد به عنوان مالیات از حقوق ماهیانه من كم می‌شود كه در ماه رقمی در حدود 40 هزار تومان است، در سال به حدود 500 هزار تومان می‌رسد كه برای یك كارمند رقمی كمی نیست.
به گفته آقای محمدی این میزان مالیات تا یك سقف حقوق است و اگر حقوق افزایش یابد درصد مالیات نیز افزایش می‌یابد.
وی اضافه می‌كند: به طور مثال برخی اوقات رقمی به عنوان پاداش به ما تعلق می‌گیرد و با مثلا 200 هزار تومان پاداش، مالیات من 100 هزار تومان افزایش یافته و به 130 هزار تومان رسیده است، یعنی حدود 19 درصد درآمد ماهانه.
این كارمند بانك دلیل این افزایش مالیات پرداختی را، واریز پاداش و اضافه كار در فیش حقوقی دانسته و اظهار می‌كند: بهتر بود كه بانك مانند برخی سازمان‌ها، پاداش و اضافه‌كار را به حساب بانكی واریز می‌كردند و در فیش حقوقی نمی‌آمد.
موضوعی كه معاون بانك به آن اشاره می‌كند یكی از راه‌های فرار مالیاتی است،ترفندی كه به وسیله آن برخی از سازمان‌های دولتی و شبه دولتی از مالیات فرار می‌كنند.
آقای محمدی از فرار مالیاتی برخی شركت‌ها می‌گوید و خاطرنشان می‌كند: راه‌های فرار مالیاتی در كشور زیاد است و شركت‌ها با وجود تاخیر در پرداخت مالیات با كمی چانه زنی و پرداخت مبالغی اندك از مالیات فرار می‌كنند.
به گفته وی، اگر مالیات درست مصرف شود و مردم این موضوع را درك كنند، مشكل پرداخت مالیات حل خواهد شد،اما مشكل اینجاست كه مبالغ دریافتی بابت عوارض، مالیات و ... حیف و میل می‌شود و سازمان‌های دولتی به درستی آن را خرج نمی‌كنند.
در این بین یكی دیگر از كارمندان بانك كه متوجه صحبت‌های ما ‌شده به جمع مان می‌پیوندد و ضمن تائید صحبت‌ همكارش، می‌گوید: مالیات یك مسئله فرهنگی است و دولت باید برای مالیات فرهنگ‌سازی كند و تجربه هم نشان داده كه با زور و اجبار هیچ‌كاری عملی نیست.
وی می‌افزاید: بسیاری از افراد با استفاده از خلاءهای قانونی از مالیات‌های سنگین فرار می‌كنند و هیچ‌كس هم نظارتی در این زمینه ندارد.


* معافیت مالیاتی درآمدهای كمتر از 485 هزار تومان عملی نشد

خبرنگاران از اقشاری هستند كه همانند بسیاری اقشار مالیات مالیات می‌پردازند به همین دلیل با برخی همكارانم سر صحبت در این باره را باز می‌كنیم.
مجتبی، خبرنگار حق‌التحریر یكی از روزنامه‌ها است كه باوجود حمایت از اصل مالیات، عنوان می‌كند: اگر مالیات به درستی اخذ و مصرف شود مردم به صورت خودكار آن را می‌پردازند و نیازی به اجبار نیست، كاری كه در بسیاری از كشورها اتفاق افتاده است، اما در ایران روش اخذ مالیات درست نیست به طور مثال از من كه خبرنگار حق‌التحریر هستم با درآمد حدود 400 هزارتومان هم مالیات می‌گیرند.
مجتبی اضافه می‌كند: براساس قانون درآمد من كمتر از 485 هزار تومان است و معاف از مالیات هستم اما من هم مانند سایر افراد مالیات می‌پردازم.
سعید خبرنگار دیگری است كه در یكی از خبرگزاری‌های كشور به صورت قراردادی و بیمه‌ای مشغول فعالیت است و با وی در این مورد صحبت می‌كنیم.
او از پرداخت مالیات گله‌مند است و بیان می‌كند: حقوق من براساس قانون كار پرداخت می‌شود و رقمی در حدود 500 هزار تومان است و با این رقم و هزینه‌های سنگین زندگی مانند اجاره خانه‌ و ... از من مالیات می‌گیرند و این برای من غیرقابل قبول است.
به گفته سعید، براساس قانون، خبرنگاران و هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند اما معلوم نیست كه چرا باز هم از ما مالیات می‌گیرند و هرچه كه پیگیری كردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم.
وی ‌می‌گوید: بسیاری در بازار درآمدهای میلیاردی دارند اما موقع پرداخت مالیات به هر دری می‌زند كه حتی یك میلیون تومان هم مالیات ندهند و این مسئله به یك موضوع رایج در بازار و كسبه تبدیل شده است.

* باوجود معافیت از خبرنگاران مالیات گرفته می‌شود

بعضی از شغل‌ها هستند كه از آنها با عنوان مشاغل كاذب یاد می‌شود، رضا یكی از این افراد است كه در بازار دست‌فروشی می‌كند و سی‌دی می‌فروشد، وقتی سر صحبت را با او باز می‌كنی اول می‌ترسد و فكر می‌كند مامور شهرداری هستم و قصد اعتراض به دلیل سد معبر را دارم، اما وقتی موضوع را عنوان می‌كنم با اكراه شروع به حرف زدن می‌كند.
وی كه جوانی 30 ساله و متاهل است، می‌گوید: برای امرار معاش و تامین هزینه‌های زندگی و نبود شغل مجبورم كه این كار را بكنم.
رضا از درآمد این كار راضی است و خدا را شكر می‌كند كه مالیات و كرایه نمی‌پردازد اما از مشكلات كارش كه می‌گوید پی می‌بریم چندان هم بی‌دغدغه نیست.
او می‌گوید: هر روز از ترس شهرداری مجبورم بساطم را روی دست بگیرم و زیر آفتاب داغ به مردم سی دی بفروشم، شهرداری هم با بیكاری و هزینه‌‌های من كاری ندارد.
رضا، مالیات را قبول ندارد و دلیل آن را این‌گونه عنوان می‌كند: این همه مالیات و پول نفت به كجا می‌رود چرا من جوان باید از زور بیكاری و سیر كردن زن و بچه مجبور باشم دست‌فروشی كنم.
این دست‌فروش كه دل خوشی از شهرداری و دولت ندارد، از پرداخت عوارض، مالیات و... انتقاد می‌كند و می‌گوید وقتی دستگاه‌های دولتی خدمات مناسبی به مردم نمی‌دهند به چه دلیل باید مالیات پرداخت.***********

*قانون فعلی مالیات عین بی‌عدالتی است

برای كسب اطلاعات بیشتر به یكی از ادارات مالیات مراجعه می‌كنیم. در طول مسیر با راننده تاكسی مشغول صحبت می‌شوم. كمی ناراحت و عصبانی است، شاید به دلیل گرمای هوا باشد اما هرچه هست از پرداخت مالیات و عوارض شاكی است.
وی ‌می‌گوید: كجای اسلام آمده كه باید از مردم مالیات گرفته شود در اسلام فقط خمس و زكات گفته شده كه آن هم به عهده خود فرد است.
این راننده تاكسی بیان می‌كند: این همه مالیات و عوارض و ... از مردم گرفته می‌شود اما كسی نمی‌گوید آیا به مردم فشار می‌آید؟

* مامور مالیات: قانون فعلی مالیات عین بی‌عدالتی است

در اداره مالیات، بخش‌های مختلفی وجود دارد، هركس باتوجه به نوع فعالیت و مشكلات خود به بخش مورد نظر مراجعه می‌كند.تلاش می‌كنم با چند نفر صحبت كنیم اما همه عجله دارند و حاضر به صحبت نمی‌شوند، بالاخره یكی كه اتفاقاً او هم عجله دارد حاضر به صحبت می‌شود.
نظرش را در مورد مالیات و نحوه اخذ آن می‌پرسم، با خنده می‌گوید كه كه خودش مامور مالیاتی است و اگر اسمش ذكر نشود صحبت می‌كند.
كمی جا خوردم اما سوالم را تكرار كردم و گفتم كه خود شما هم مالیات می‌پردازید، نظرتان در مورد مالیات چیست؟ كه با پاسخ تعجب‌آوری آن هم از یك مامور مالیاتی مواجه شدم.
این مامور مالیاتی معتقد است: قانون فعلی مالیات و نحوه اخذ آن، عین بی‌عدالتی است و خود من هم از مالیاتی كه از حقوقم كسر می‌شود راضی نیستم.
این مامور مالیاتی یكی از مشكلات شركت‌ها برای پرداخت مالیات را عدم ارائه كد ثبتی شركت توسط ارائه ثبت شركت‌ها می‌داند، مسئله‌ای كه موجب بروز برخی مشكلات برای اداره مالیات و مودیان شده است.
وی یكی دیگر از مشكلات دریافت مالیات در كشور را عدم پرداخت مالیات توسط نهاد شبه دولتی می‌داند و خاطر نشان‌می‌كند: بسیاری سازمان‌ها ونهادهای دولتی به دلیل برخی مسائل و قدرت نفوذ از پرداخت مالیات طفره می‌روند و هیچ‌ نهاد قانونی هم جرأت برخورد با آنها را ندارد و البته سهم آنها در اقتصاد كشور هم بالاست.

* 41 درصد تولید ناخالص داخلی، مالیات نمی‌پردازد

از وی در مورد معافیت مالیاتی درآمدهای كمتر از 485 هزار تومان می‌پرسم كه اینطور پاسخ می‌دهد: این معافیت برای حقوق بگیران است نه برای درآمد و كسانی كه طی یك قرار داد یا كار معین درآمد كسب كرده‌اند. این افراد شامل این قانون نمی‌شوند.
شاید به همین دلیل باشد كه حدود 41 درصد از تولید ناخالص داخلی مالیات نمی‌پردازد، از وی در مورد معافیت مالیاتی خبرنگاران می‌پرسم كه مرا به یكی از اتاق‌ها كه ویژه هنرمندان و خبرنگاران است راهنمایی می‌كند.
اتاق كوچكی كه خانم و آقایی از كارشناسان اداره مالیات در آن نشسته‌اند و خانم مشغول صحبت با یكی از مودیان مالیاتی است. كمی كه دقت می‌كنم چهره‌اش برایم آشناست.

* حمید فرخ‌نژاد هم برای معافیت مالیاتی اقدام كرده است

بله درست حدس زدم، حمید فرخ‌نژاد بازیگر سینما و تلویزیون است. وقتی می‌بینم كه در حال صحبت با كارشناس مالیاتی است ترجیح می‌دهم كه فعلا با او صحبت نكنم چون معمولا بازیگران دوست ندارد كه خبرنگاران از مسائل خصوصیاشان مطلع شوند.
برای همین با كارشناس دیگر مالیاتی مشغول صحبت می‌شوم و با وی در مورد مسائل مالیاتی و معافیت مالیاتی خبرنگاران صحبت می‌كنم.
آقای فرخ‌نژاد متوجه صحبت‌های ما می‌شود و به شوخی به كارشناسان مالیاتی می‌گوید كه كار اداره مالیات سخت می‌شود اگر خبرنگاران از مالیات معاف نشوند.
این طور كه از صحبت‌هایش برمی‌آید برای معافیت مالیاتی خود و همسرش به اداره مالیاتی آمده چون سازمان امور مالیاتی تا 31 تیرماه به مردم مهلت داده تا ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.
در ادامه با كارشناس مالیاتی مربوطه مشغول صحبت می‌شویم و از وی در مورد نحوه اخذ مالیات و سایر مسائل مرتبط با مالیات سوال می‌پرسیم.
او در مورد نحوه برآورد مالیات توسط ماموران مالیاتی می‌گوید: ما هیچ اطلاعی از درآمد افراد و صنوف نداریم بلكه براساس نوع فعالیت و محل كسب، مالیات برآورد می‌شود.
به گفته این كارشناس مالیاتی در صورت اعتراض فرد نسبت به مالیات وضع شده، شورای حل اختلافی متشكل از یك قاضی، نماینده سازمان امور مالیاتی و نماینده صنف مورد نظر تشكیل شده و در مورد مالیات واحد مورد نظر تصمیم‌گیری می‌كنند.


* معافیت‌های مالیاتی باید با افزایش 15 درصدی مبلغ مالیات باشد

وی همچنین در مورد معافیت‌های مالیاتی، می‌گوید: افراد در صورتیكه تا 31 تیرماه اظهارنامه‌های مالیاتی خود را تسلیم ادارات مالیات كنند تا 5 میلیون و 700 هزار تومان از معافیت مالیاتی برخوردارند به شرطی كه حداقل 15 درصد افزایش مالیات داشته باشند.
به گفته وی اگر افراد در فرصت مقرر اظهارنامه مالیاتی را تحویل ادارات مالیات ندهند و یا افزایش 15 درصدی در مالیات نداشته باشند، ماموران مالیاتی با برآورد از افراد مالیات اخذ می‌كنند.
وی در مورد دلایل فرار مالیاتی، تصریح می‌كند: مشكل فرار مالیاتی بیشتر معطوف سایر مسایل مرتبط با مالیات مانند ثبت شركت‌هاست.
این كارشناس مالیاتی دلیل این امر را این‌گونه عنوان می‌كند كه افراد با ثبت شركت به نامه افراد دیگر اقدام به فعالیت اقتصادی می‌كنند و اداره مالیات، تنها مالیات را از مدیرعامل شركت می‌گیرد و باتوجه به اینكه شركت هیچ‌گونه درآمدی ندارد از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

* فرار مالیاتی شهرام جزایری با استفاده از خلأهای قانونی ثبت شركت‌ها

وی نمونه این مسئله را شهرام جزایری بیان می‌كند و می‌گوید: شهرام جزایری به وسیله مردم كم درآمد اقدام به تاسیس شركت‌های صوری می‌‌كرد و با اخذ وكالت از افراد به نام آنها فعالیت اقتصادی می‌كرد و هیچ‌گونه مالیاتی نمی‌پرداخت.
به گزارش فارس، باتوجه به مسائل مطرح شده، پرداخت مالیات قبل از آنكه مسئله‌ای قهری و قانونی باشد باید به صورت فرهنگ درآید و در این زمینه نقش آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سایر نهاد موثر بی‌بدیل است.
در ضمن باید برخی قوانین و مقررات كه راه فرار مالیاتی را برای افراد فراهم می‌كند را اصلاح كرد و همچنین نهاد‌هایی مانند ثبت شركت‌ها باید نظارت بیشتری بر شركت‌ها داشته باشند.
نهادهای شبه‌دولتی باتوجه به قدرت و نفوذی كه دارند از پرداخت مالیات برای خود و كارمندان دوری می‌كنند كه این مسئله باید توسط نهادهای نظارتی مانند مجلس پیگیری شود.

گزارش از حسین یادروج

   


ژست‌ انتخاباتی خاتمی؛ تقلای ناكام برای احیای دوباره جریان فتنه

خبرگزاری فارس: برآوردها نشان از این دارد كه حتی دعوت‌های خاتمی و تلاش‌های هاشمی نتوانسته روحی تازه در كالبد افسرده‌ی جریان فتنه بدمد، البته حركت انتخاباتی خاتمی با استقبال دو وجهی گسترده‌ی رسانه‌ها و محافل اپوزیسیون روبه‌رو شد. شماری از افراد اپوزیسیون این حركت او را به نقد كشیده و حتی به سخره گرفتند.


به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، پایگاه‌اطلاع‌رسانی برهان در تحلیلی با عنوان آیا خاتمی بازمی‌گردد نوشت: به باور بیش‌تر ناظران، اولین عامل وسوسه انگیز كه خاتمی را به سمت سهم گرفتن از قدرت سیاسی سوق داده یك «ذهنیت سیاسی» است. خاتمی و هم‌قطارانش بر این پندارند كه نظام در انتخابات آینده به حضور آن‌ها نیازمند خواهد بود. این تحلیل یا پندار وسوسه انگیز را حتی محافل اپوزیسیون خارج از كشور بارها پیش كشیدند كه با نزدیك شدن موسم انتخابات مجلس، نظام برای گرم كردن تنور انتخابات به حضور و مشاركت آن‌ها تمایل نشان خواهد داد. البته این كه چگونه و از چه زمانی، سران اصلاحات در پی شراكت و سهم خواهی در انتخابات افتادند موضوعی مهم و نیازمند ریشه یابی است. در این باره دست كم دو عامل مؤثر بوده ‌است.

1- مواضع برخی از افراد و جریان‌های اصول‌گرا در ایجاد چنین ذهنیت باطلی برای سران اصلاحات بی‌تأثیر نبوده و نیست. در روزهای اخیر افرادی در حلقه‌ی اصول‌گرایان با ادبیاتی محافظه كارانه و حتی سازش‌گرانه مواضعی را نسبت به انتخابات مجلس آینده گرفتند كه دانسته یا نادانسته اصلاح طلبان را به خروج از انزوا امیدوار ساخت. این بخش از افراد اصول‌گرا اختلافات نیروهای ارزشی با اصحاب فتنه را به سطح یك درگیری خانوادگی مثل اختلاف سلیقه‌ای دهه‌ی ‌اول انقلاب تنزل دادند. به طور طبیعی وقتی كسی در جایگاه نمایندگی مجلس یا عضو شورای مركزی یك جریان اصول‌گرا از ضرورت همه‌ی تشكل‌ها در میدان انتخابات سخن به میان می‌آوردیك چراغ سبز به جریان‌های مطرود و منزوی نشان داده است. خطر بروز این گونه خطاها در موضع‌گیری چهره‌های منسوب به اصول‌گرایان این است كه جناح فتنه از چنین دعوت‌هایی، این برداشت را می‌كند كه این علامت‌های سیاسی (برای حضور جریان‌های مطرود و منزوی در انتخابات) از سوی نظام داده می‌شود.

2- محرك دیگر كه این روزها هر گروه یا فرد اپوزیسیون را به حضور در میدان رقابت انتخاباتی وسوسه می‌كند گرایشات تازه‌ی برخی از نیروهای منسوب به دولت است. قریب یك سال است كه خبرهایی مبنی بر ارتباط‌ها و تماس‌های پنهان میان طیفی از عناصر منتسب به دولت با لایه‌ای از جریان اصلاحات به گوش می‌رسد. این مراودات ابتدا از سطح میانی و در قالب جذب برخی از عناصر مطبوعاتی و مدیریتی اصلاح طلبان در مراكز فرهنگی و رسانه‌ای تحت امر جریان انحرافی آغاز شد و اكنون صورت علنی به خود گرفته است و مدیران جریان انحرافی به طور رسمی در بخش‌های مهم، نیروهای منسوب به جریان اصلاحات را به كار گرفته‌اند. انتشار چند روزنامه و تشكیل برخی از نمایشگاه‌های هنری و مجموعه‌های فرهنگی توسط كسانی كه تبلیغات انتخاباتی جریان فتنه را در دست داشتند از زمره‌ی این اتفاقات است.

شواهد مختلف دلالت بر این دارد كه جریان انحرافی در نقشه‌ی انتخاباتی خویش به سمت یارگیری از نیروهای ضد اصول‌گرا رفته است. مرزبندی‌های خودی و غیرخودی در استراتژی انتخاباتی حلقه‌ی انحراف كاملاً برداشته شده و این حلقه همه‌ی نگاه خویش را به بهره‌گیری از حریفان جبهه‌ی اصول‌گرا معطوف كرده ‌است. در واقع اولین و مهم‌ترین چراغ سبزها برای جریان اصلاح طلب از سوی حلقه‌ی یاد شده نشان داده شده است.

آن‌چه محل نگرانی جریان اصول‌گرا است، هم‌سویی و «هم‌پوشانی فكری» همین جریان انحرافی با جریان فتنه است. سخن‌گویان جریان انحرافی در مانیفست انتخاباتی خویش همان نقاطی را هدف قرار داده كه پیش از این، اولویت مبارزات سیاسی اصلاح طلبان بود. اگر شاخصه‌های جریان انحرافی را شامل مواردی مثل: «برخورد حذفی این جریان با روحانیّت و مراجع، تشكیك در مبانی اعتقادی جامعه، تقابل با شورای نگهبان، رویگردانی از ولایت فقیه، رویكرد نگاه به غرب در سیاست خارجی، تساهل و تسامح در عرصه‌ی فرهنگی و هنری» بدانیم، باید گفت كه این اصول همگی در 8 سال دوران حاكمیت اصلاح‌طلبان بر مجلس و دولت پی‌گیری شد. بنابراین زمینه‌های یك همكاری میان حلقه‌ی اطرافیان رییس جمهور با جریان اصلاح طلب از جهات فكری و تئوریك كاملاً ‌مهیا شده است. مصداق روشن این هم‌گرایی، استقبال برخی از چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب داخل و خارج كشور از مواضع رهبر جریان انحرافی است. برای جریان فتنه در این برهه - چنان كه برخی از سران اپوزیسیون به صراحت اعلام كرده‌اند – مسأله‌ی مهم این است كه اندیشه‌ها و مطالبات آن‌ها در مقابله با نظام دینی و ولایی پی‌گیری شود و تفاوتی نمی‌كند این مطالبات توسط چه فرد یا جریانی دنبال شود بنابراین آن‌ها پیدایش یك جریان در حلقه‌ی نهاد ریاست جمهوری كه نقش معارض و اپوزیسیون ضد حاكمیت دینی را ایفا می‌كند یك فرصت طلایی می‌بینند كه باید حداكثر استفاده از این فرصت را برد.

چالش‌های تئوری بازگشت جریان فتنه به انتخابات

درباره‌ی مختصات حركت جدید جریان اصلاحات برای انتخابات آینده، نكاتی شایان توجه است. جریان اصلاح طلب با وجود تقلای انتخاباتی رهبران كنونی آن به ویژه هاشمی و خاتمی هنوز دچار تشتت است. این تشتت پس از اعلام مانیفست انتخاباتی خاتمی به روشنی خود را نشان داد. اساساً یكی از انگیزه‌های حركت زود هنگام خاتمی برای انتخابات، پایان دادن به این تشتت و سامان دادن جبهه‌ی اصلاحات است.

یك طیف از نیروهای اصلاح طلب با محوریّت اعضای مجمع روحانیون نظیر: «مجید انصاری»،‌«موسوی لاری» و «موسوی خوئینی‌ها» از این پیشنهاد استقبال كردند. این چهره‌ها حتی اكنون برای ترویج این دیدگاه و گسترش آن در سطوح مختلف نظام، تلاش و رایزنی می‌كنند. در كنار مجمع روحانیون انتظار می‌رود دو تشكل منحله‌ی اصلاح طلبان یعنی «مشاركت» و «سازمان مجاهدین انقلاب» نیز همانند مجمع روحانیون برای پیش برد راهبرد انتخاباتی خاتمی خیز بردارند، البته ناظران سیاسی تردید ندارند كه استراتژی بازگشت به صحنه كه به ظاهر از سوی خاتمی ابلاغ می‌شود محصول همان اتاق فكر مشترك سران فتنه است. در این اتاق فكر نمایندگان چهار رهبر اصلاح طلبان (موسوی، هاشمی، خاتمی و كروبی) كنار هم قرار دارند. بر این اساس گفته می‌شود خاتمی تنها سخن‌گوی این جریان است. به دلیل منزوی شدن دو مدعی رهبری اصلاح طلبان یعنی كروبی و موسوی، خاتمی بیش از همه به هاشمی و نظریات او تكیه دارد. نشانه‌ی بارز چنین داد و ستدی، گفته‌های اخیر هاشمی است كه آشكارا اعلام كرد به رغم آن‌كه امكان حضور در انتخابات مجلس نهم را ندارد اما دوستان و تشكل‌های نزدیك به خویش را برای حضور در صحنه، ترغیب خواهد كرد.

برآوردها نشان از این دارد كه حتی دعوت‌های خاتمی و تلاش‌های هاشمی نتوانسته روحی تازه در كالبد افسرده‌ی جریان فتنه بدمد، البته حركت انتخاباتی خاتمی با استقبال دو وجهی گسترده‌ی رسانه‌ها و محافل اپوزیسیون روبه‌رو شد. شماری از افراد اپوزیسیون این حركت او را به نقد كشیده و حتی به سخره گرفتند.

در حالی كه طیف دیگر از سبزها به پیشواز این راهبرد وی رفتند. به نحوی كه تاكنون چندین مقاله و گزارش در رسانه‌های خارج نشین در دفاع و تبلیغ تصمیم خاتمی عرضه شده ‌است. در این میان سهم رسانه‌های اروپا و آمریكا كم‌تر از اپوزیسیون ایرانی نیست. «بی.بی.سی»، «فرانس پرس»، «رویتر» و «آسوشیتد پرس» پوشش گسترده‌ای به اظهارنظر خاتمی دادند. این محافل كه بعد از افول نقش موسوی و كروبی در پی یك جایگزین برای رهبری جریان سرخورده‌ی اصلاح طلبان می‌گشتند اكنون نقش یك ناجی را به رییس دولت اصلاحات داده‌اند.

چالش یا فرصتی برای اصول‌گرایان؟

آن‌چه روشن است، نفس حضور و آفتابی شدن خاتمی و دیگر حلقه‌های جریان منزوی اصلاح طلبان یك تهدید برای جریان‌های ارزشی و اصول‌گرا نیست. به این شرط كه نهادها و محافل اصول‌گرا چنان كه رهبر حكیم انقلاب بارها توصیه كرده‌اند با بصیرت و بینش عمیق به نقد جدی این جریان بپردازند. نگرانی از این است كه گروه‌ها و تشكل‌های اصول‌گرا كه علی القاعده باید با نقد جدی این جریان و روشنگری جامعه درباره‌ی اهداف و مقاصد آن‌ها صف آرایی كنند در اختلاف‌های درونی خویش غوطه ور شوند و میدان را برای تاخت و تاز این جریان خالی بگذارند لذا باید این توصیه‌ی بزرگان اصول‌گرا را با گوش جان شنید و به خاطر سپرد كه اصلاح طلبان و جریان فتنه شانس رفتن به میان جامعه و جذب نسل جوان كشور را ندارد مگر این كه درگیری‌های جبهه‌ی خودی آن قدر وسعت یابد كه در فضای همراه با سرخوردگی، آرای جامعه را بربایند. از این نظر رویارویی جریان فتنه و اصول‌گرایان در انتخابات آینده بی‌شباهت به مسابقات زمین‌های ورزشی‌ نیست. تیم و هسته‌ی ‌اصلاح طلبان بعد از فتنه‌ی 88 به دلیل ضربه‌های سنگینی كه از جامعه‌ی انقلابی خورده به شدت آشفته و پراكنده است و هنوز ظرفیت ورود به زمین بازی اصول‌گرایان را ندارد فقط در صورتی كه خط مدافعان و سنگربانان دچار غفلت و رخوت شود آن‌ها توپ را وارد دروازه‌ی اصول‌گرایان خواهند كرد. مانیفست انتخاباتی خاتمی برای اصول‌گرایان یك زنگ بیدار باش است كه جریان‌های مخالف و معارض ساكت ننشسته‌اند. بنابراین برای اصول‌گرایان خیز انتخاباتی خاتمی هم فرصت و هم چالش است. جنبه‌ی تهدید آمیز این اتفاق آن‌جا است كه سناریوی انتخاباتی خاتمی بر پایه‌ی اصول خطرناكی مانند: «ایجاد شكاف در جبهه‌ی اصول‌گرایان، سیاه نمایی اوضاع كشور و نیز تطهیر عملكرد جریان فتنه»، استوار است. حال مسأله این است كه چگونه می‌توان از تهدیدهای حركت خاتمی عبور كرد و چالش‌‌های تهاجم انتخاباتی این جریان را به فرصت تبدیل كرد. به چند دلیل روشن می‌توان حركت انتخاباتی زود هنگام خاتمی را به فال نیك گرفت. این اتفاق را می‌توان تلنگری به آن بخش از جبهه‌ی اصول‌گرا به حساب آورد كه جریان فتنه را تمام شده می‌پنداشتند و حتی هشدارهای رهبر حكیم انقلاب درباره‌ی فعالیت خزنده‌ی این جریان را جدی نگرفتند. آفتابی شدن خاتمی و دیگر سران منزوی اصلاح طلب فرصتی تازه برای اصول‌گرایان است به این سبب كه آن‌ها می‌بایست به خود بیایند و خود را برای نبردی تازه در كارزار سیاست - بر محور دفاع از گفتمان اصول‌گرایی و نقد گفتمان‌های لیبرالیستی – مهیا سازند. در تابستان داغ سیاست ایران، هجوم اخیر جبهه‌ی اصلاح طلبان به صحنه‌ی انتخابات حال و هوای روزهای بهار سال‌های 84 و 88 را زنده كرده است. برای عبور از سناریوی انتخاباتی اصلاح طلبان می‌بایست اندیشمندان مدافع گفتمان عدالت به نقد اندیشه‌های خاتمی، عملكرد و كارنامه‌ی او و هم‌قطارانش همت گمارند.

این سؤال‌ها را باید مورد كاوش قرار داد كه خاتمی 8 سال فرصت داشت تا پروژه‌ی اصلاحات را پیش برد و مطالبات طلایی دوم خرداد را برآورده سازد اما نتوانست لذا اعتقاد این نویسنده بر این است كه اصول‌گرایان باید حضور خاتمی در كارزار سیاست را به فال نیك بگیرند. اما با این وجود نمی‏توان پذیرفت كه خاتمی بدون این‏كه موضع خود را نسبت فتنه‏ی88 روشن كند، به كارزار سیاست بازگردد. در نگاه نخست مطلوب‌ترین انتخابات برای اصول‌گرایان این است كه در آن جدالی فكری و به قول امروزی‌ها رقابتی - گفتمانی میان آنان و رقیب‌شان به جریان افتد. چون بر این باور هستیم كه مردم پس از ناكامی گفتمان اصلاح طلبان، ‌اندیشه‌ی اصول‌گرایی را برگزیدند و همه‌ی بزرگان نظام نیز چشم انداز جامعه را با همین گفتمان عدالت و اصول‌گرایی تحلیل می‌كنند. باید از مواجهه‌ی این دو اندیشه در سیاست كشور استقبال كنیم. این نوع از رقابت در آینده فقط در شرایطی رقم خواهد خورد كه نمادهای اندیشه‌ی فتنه در میدان رقابت حاضر شوند؛ دوم این كه رأی مردم در انتخابات آینده زمانی به یك تحول جدید همانند سوم تیر 84 منجر خواهد شد كه یك قیاس جدی و عمیق میان دو دوره‌ی اصلاح طلبان و اصول‌گرایان شكل بگیرد. رویارویی سران اصول‌گرا و اصلاح طلبان در یك میدان رقابت موجب خواهد شد كه عالی‌ترین و شفاف‌ترین شكل قضاوت عمومی درباره‌ی گذشته و حال ایران انجام گیرد. ملاحظات بسیار از جمله اشتباهات دولت اصول‌گرا تاكنون باعث شده تا دوران اصلاحات از نقدها جان سالم به در برد. هنوز هیچ كدام از دیپلمات‌ها و تصمیم‌گیران سیاست خارجی دولت نهم در مقام قضاوت درباره‌ی گذشته‌ی سیاست خارجی برنیامده‌اند و بسیاری از اتفاقات رمزگونه‌ی آن دوران، بازخوانی نشده است.

تردید نباید داشت كه مجلس اصول‌گرا با داشتن پشتوانه‌ای از مصوبات و نظارت‌ها، دست‌آوردها و توانایی‌های خود را به رخ بكشد. در شش سال اخیر مسایل بسیاری درباره‌ی ساختار اداری، سیاسی و مدیریتی كشور آشكار شده كه انتخابات آینده بهترین فرصت بیان و بازگویی آن‌ها است.

اصول‌گرایان در این برهه باید به بازخوانی حوادث فتنه‌ی 88 بپردازند تا روشن شود كه گرچه حوادث فتنه‌ی 88 و تلاش‌های نابخردانه و خودخواهانه‌ی فتنه‌گران، شهد حضور گسترده و پرشمار مردم را به كام آن‌ها تلخ كرد اما مردم جسارت‌ها، بی‌حرمتی‌ها، خودخواهی‌ها و غفلت‌های دشمن شادكن و كینه‌های قبیله‌ای داخلی و خارجی را بر نمی‌تابند.

واقعیت این است كه نگاه رسانه‌های منسوب به جریان اصلاح طلبان در فردای اظهارنظر خاتمی و فراخوان هاشمی نشان از این دارد كه تردید تشكل‌های دوم خردادی درباره‌ی موفقیت پروژه‌ی بازگشت به صحنه‌ی خاتمی و هاشمی جدی و عمیق است اما تردید نباید داشت كه این تشتت‌ها تضمینی برای پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات مجلس آینده نیست. خطر جدی آن‌جا است كه اصول‌گرایان فقط به شكاف‌ها و تضادهای درونی جناح فتنه امید بدوزند و راه ورود به مجلس آینده را برای خویش هموار ببینند.

اصول‌گرایان نباید از این مسأله غفلت كنند كه حركت خاتمی یك سناریوی طولانی است. مثلث ضد اصول‌گرایی هنوز به قوت خویش برای تضعیف رأس هرم نظام تلاش می‌كند. از این منظر باید گفت خاتمی به ویژه از سال 84 به این سو در ارتباط مستقیم و نزدیك با هاشمی نقش‌های سیاسی خویش را پیش می‌برد همان طور كه شواهد دلالت بر این دارد كه او حتی بعد از رایزنی هاشمی حاضر شد میدان انتخابات ریاست جمهوری دهم را به نفع موسوی ترك كند. پر واضح است كه زیر سؤال بردن گفتمان اصول‌گرایی یعنی چالش با اندیشه‌ی ‌بلندی كه رهبر حكیم انقلاب برای دهه‌ی آینده مطرح كرده است.

نكته‌ی مهم دیگری كه می‌تواند پاشنه‌ی آشیل اصول‌گرایان باشد این است كه در حالی كه مسیر تصمیم‌گیری اغلب گروه‌ها و رهبران اصول‌گرایان درباره‌ی مجلس آینده تا حدی شفاف شده اما در جبهه‌ی مهم مربوط به رییس جمهور ـ و دولت احمدی نژاد ـ هنوز ابهام و تردید وجود دارد البته در یك سوی جبهه‌ی اصلاحات قریب 9 ماه مانده به انتخابات نحوه‌ی عملكرد احمدی نژاد و حلقه‌ی دولت‌مردان در صحنه‌ی انتخابات آینده با پرسش‌های جدی روبه‌رو است. در روزهای اخیر مجموعه‌ی دولت احمدی نژاد با اتخاذ پاره‌ای مواضع جدید تردید‌ها درباره‌ی هم‌سویی دولت با تشكل‌های اصول‌گرایان را بیش‌تر كرد. همگان از این مسأله با خبر شده‌اند كه احمدی نژاد در اندیشه‌ی وارد كردن مجموعه‌ای از حلقه‌ی اطرافیان خویش به‌ویژه دولت‌مردان به میدان انتخابات مجلس است.

   


آرشیو


پیوندها


پیوندهای روزانه


درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا گلچین خبرهایی است که نویسنده آنها را خوانده و برای ارجاع راحتر خود بایگانی کرده است. این خبرها با ذکر منبع موثق از خبرگراری های جمهوری اسلامی نظیر فارس و مهر بوده و نویسنده مسئولیتی در قبال صحت آنها ندارد و صرفا بازتابی از خبرهای موثق جمهوری اسلامی ایران در اینترنت می باشد.
ramin h

آخرین پستها


نویسندگان


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :